Gyakorlati tudnivalók

1. Mit kel megtanulnunk a pusztakezes forma elsajátítása után?

A tanulók megtanulják a pusztakezes formákat, a lökő kezeket, majd a fegyvereket (kard, szablya és bot). A pusztakezes forma a többi gyakorlat alapja. Ha a formát elsajátította, a tanulás folytatódik a lökő kéz gyakorlatokkal. Ezek megtanítják a pusztakezes formában megismert 8 erő használatát partnerrel. A kard és a szablya bevezeti a tanulót a fegyverforgatásba. A két rövidfegyver gyakorlása során is a 10 alapelvet kell szem előtt tartani, kiterjedt, elegáns és egyenletes mozgással. Kard technikái tiszták, könnyedek, mozgékonyak, élénkek és folytonosak, míg a szablya technikái, nehezek, erőteljesek, dinamikusak és megmutatják a harci szellemet.

2. Mi a lökő kéz és mik az alapelvei?

A lökő kéz alapja a ragadás, tapadás, kapcsolatfelvétel, és az ellenfél követése ellenállás nélkül. Ha az ellenfél nem mozdul, mi sem. Amint megmozdul, azonnal cselekszünk mi is, és elsőként ellenőrizzük őt.

3. Milyen lökő kéz technikákat és módszereket tanít a Yang család?

Lökő kéz technikákat gyakorlunk állásban és lépéssel. A Yang stílusban ötféle lökő kéz létezik: egykezes állásban, kétkezes állásban, egyenes lépéses, keresztező lépéses és nagy hátragördülés.

4. Mely fegyverek képezik részét az eredeti Yang stílusú Tai Chinak?

A hagyományos Yang stílusban nem használunk túl sok fegyvert. Alapvetően két kategóriát különböztetünk meg: rövid és hosszú (szál-) fegyvereket.

A rövid fegyverek közé tartozik a 67 lépéses kard és a 13 lépéses szablya forma.

A hosszú fegyverek közül eredetileg a lándzsát használtuk (13 lépéses lándzsa forma), ám egy idő után a biztonságos gyakorlás érdekében a lándzsa hegyét eltávolították, így hosszú bottá alakítva a fegyvert. A technikák megegyeztek az eredeti lándzsatechnikákkal. Ezt a fegyvert ma az erőkieresztés (fajing) gyakorlására használjuk, melynek neve dou gan, avagy „rázkódó bot”.

5. Mi az íj állás?

Az íj állásban álljunk úgy, mint egy lőni kész íjász. A térd a lábujjak irányába néz, és nem megy túl azon. A hátsó láb egyenes, de nem merev vagy feszes. A lábak egymástól vállnyi szélességben.

Mindkét láb legyökerezik. Ha a lábfejek szűkebben helyezkednek el a vállunknál, az állás instabil lesz. A hátsó láb 45 fokos. A testsúly 60 százaléka ez elülső, 40 a hátsó lábon.

6. Mi az üres állás?

Az üres állásban a hátsó láb 45 fokban mellékirányba néz, az elülső láb előre. Az elülső láb sarka vagy lábujjai érintik a talajt. A hátsó láb tartja a testsúly nagy részét, az elülsőre csak kicsit terhelünk. A hátsó láb térde a lábujjak irányába néz. A sarkakat ne keresztezzük, a két láb a képzeletbeli középvonal (tengely) két oldalán, de az állás szűkebb, mint az íj állás. A testsúly 30 százaléka elöl, 70 hátul. Ne dőljünk hátra, őrizzük meg a középpontunkat.

7. A Tai Chi gyakorlása közben figyelnünk kell a légzésünkre?

A légzés természetes, egyenletes. Süllyesszük a chit a dantianbe. Nem kell hosszasan beszélni a légzésről – lélegezzünk természetesen, a mozgással összhangban. Ne tartsuk vissza a lélegzetünket, mert a chi áramlást megszakíthatja, így a testnek és a légzésnek természetesnek kell lennie.

Hangoljuk össze a mozgást és a légzést a lehető legegyszerűbb módon.

8. Mire kell még figyelnünk a gyakorlás közben?

Száj: tartsuk szánkat csukva, de ne erőlködjünk hogy bezárjuk, legyen természetesen csukva. Ha a száj kiszárad, kevés a yin, ami a yangot létrehozza.

Nyelv: a nyelv hegye érintse a szájpadlást. Ez segít a szánkat nedvesen tartani.

Kéztartás: az ujjak kissé hajlítottak, nyújtottak és élettel teliek, az ujjak között kis réssel. A tenyeret tartsuk természetesen. Ne legyen túl merev vagy laza

Lazítás: nyissuk meg az ízületeket, szalagokat és csontokat, a test pedig legyen összefűzve gyakorlás közben. A Tai Chi lényege az „egész-test” elv. A derék szerepe különösen fontos, mivel ez kormányozza a testet. Az energia a gyökérből keletkezik (ami a lábfejből ered), a derék irányítja és az ujjakban (kezekben) fejeződik ki.

9. Hogyan mozgassuk a testet gyakorlás közben?

A felsőtest könnyű, a test középső része mozgékony, az alsó rész nehéz és szilárd.

10. Hogyan lehet a felsőtestet könnyű, az alsó szilárd?

Ne használjunk túl sok erőt, így a felsőtest könnyűvé lesz. Süllyesszük le a chit, így az alsó rész stabil lesz.

11. Hogyan tarthatjuk a chit lesüllyesztve?

Ne tartsuk vissza a lélegzetünket, lélegezzünk természetesen. Amikor a test és az elme nyugodt, a chi magától lesüllyed.

12. Mit jelent a kettős terhelés?

A kettős terhelés azt jelenti, hogy az üres és teli nincsen tisztán szétválasztva. Nem találjuk az átmenetet az üresből a teli állapotába, így nem lehetünk mozgékonyak és fürgék. A légzést erőltetetté teszi, az energia merev lesz, és a test elveszi mozgékonyságát.

13. Néha a Tai Chit Hosszú Ökölnek is nevezik, ez mit jelent?

A Tai Chi formában az energia folytonosan áramlik, megállás nélkül, ahogy a felhők vonulnak és a víz áramlik.

Más harcművészetekben a Hosszú Ököl a forma gyorsaságára, a mozdulatok kiterjedésére utal. A Tai chi esetében azt jelenti, hogy az energia megszakítás nélkül áramlik, mint a felhők vagy a víz.

14. Mi a test három kincse?

Jing (esszencia)
Chi (Qi) (életenergia)
Shen (szellem)

„Gyűjtsük a Shent hogy tápláljuk a chit
Gyűjtsük a Chit hogy tápláljuk a Jinget
Finomítsuk a Jinget amíg Chivé alakul
Finomítsuk a Chit Shenné
Finomítsuk a Shent amíg elérjük az Ürességet
Ez a módja a Jing, Chi és Shen erősítésének, táplálásának és növelésének a testben.”

15. Mi a Jing (esszencia)?

A Jing az emberi test legalapvetőbb összetevője, és az életműködés forrása. A táplálékból, levegőből, a Napból és Holdból származik. A Jing és Chi kettősében a Jing inkább yin természetű.

16. Hogyan kapcsolódik a Jing (esszencia) és a Chi (qi)?

A Chi maga az élet. Az élet a Chi összeállásából ered, a halál a Chi szétszóródása. Ez az erő működteti az emberi testet. A Chi együtt létezik a Jinggel. Ahol van Chi, ott van Jing is, és viszont. A Chi egyfajta energia, inkább yang természetű.

17. Mi a Shen (szellem)?

A Shen a Jingből és Chiből ered, emellett van önálló lényegisége (Jing + Chi = Shen). A Shen a Jing és Chi együttműködésének külső megnyilvánulása. Ahol a Chi erős, ott a Shen jelen van. Ahol a Chi hiányos, a Shen meggyengül. A Shen együtt mozog a Chivel és a Jinggel. A szellem megjelenik a test külsőségeiben.

18. Hogyan emelhetjük fel a Shent (szellemet)?

A Yang stílusú Tai Chi 10 alapelvét követve az egész test laza (song) és nyitott lesz, így az életenergiát (Jingshen) fejleszthetjük és felemelhetjük. A szellemünk a szívünkben lakozik, és a szemünkön át nyilvánul meg. A figyelem és koncentráció révén emelhetjük fel a szellemet.

19. Mi a Wu De?

A Wu De (harci erkölcs) a harcművészetek etikai kódexe, mely a gyakorló tetteit és szellemi hozzáállását szabályozza.

Cselekedeteinkben alázatot, tiszteletet, becsületességet (tisztességet), bizalmat és hűséget kövessünk.

Szellemünkben legyen akarat, kitartás, állhatatosság, türelem és bátorság.

20. Milyen morális elvekhez tartsuk magunkat?

Legyünk jó emberek. Tiszteljük egymást, főként az idősebbeket.